Edubilim Forumları - www.edubilim.com
Duyurular: 2012-2013 Eğitim ve Öğretim Yılı....
 
*
Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun. Temmuz 26, 2014, 02:02:39 ÖÖ


Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz


...::: EDuBiLiM :::...



  Sayfa: [1]  
  Bu Konuyu Gönder  
Gönderen Konu: Cemil Meriç - Mağaradakiler  (Okunma Sayısı 2951 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
OupavóÇ
Uzman Üye
*****
Üye No: 87679
Cinsiyet: Bayan
Mesleği: Öğrenci
Mesaj Sayısı: 934
Nerden: Samsun
Puan: +16/-9
k¡Msen¡n anLayaMayacaqı ß¡r D¡LDe kønuşMak, yaZMak haTTa aqLaMak ¡sTerD¡M

Offline

« : Ağustos 23, 2010, 12:31:46 ÖÖ »


MAĞARADAKİLER
Kitabın Künyesi;
Yazarı: CEMİL MERİÇ
Sayfa Sayısı:287
Basım Yeri: İSTANBUL
Basım Yılı: İLK BASKI (1978)
SON BASKI (2003)
Basan Yayınevi: İLETİŞİM
YAYINLARI
Cemil meriç kitabı mağaranın dışı
ve mağaradakiler olmak üzere 2
bölüme ayırmış
Yazar kitaba entelektüel kimdir
sorusuna cevap arayarak
başlamış Şairlere göre, yazarlara
göre, sola göre, sağa göre
entelektüel kavramının ifade
ettiği şeyleri anlatmış Dünyada
entelektüel kavramı- nın tanımını
yapan kendini kabul ettirmiş
kişilerin tanımlarını açıklayıp
onların üstüne tanımlar yapmış
katıldığı konuları veya yanlış
gördüğü cümleleride tek tek
değerlendirmiş Birinci bölümün
sonunda ise kendi tanımını
yapmış Cemil meriç’e göre
entelektüel: zamanının irfanına
sahip olacak ülkesinin dilini,
edebiyatını , tarihini bilecek,
dünyadaki belli başlı düşünce
akımlarına yabancı olmayacaktır
Entelektüelin soyağacı başlığı
altında sofist rahip filozof ve
intelijansiyanın tanımla- rını
yapmış ve onun tarihsel
gelişimini bugünkü durumunu
açıklamış Entelektüel ile
kapitalizm arasındaki ilişkiyi
inceleyen yazar kapitaliz- min
aydınlar için faydalı olduğu
fikrini savunmaktadır çünkü
kapitalizm ile matbaa
yaygınlaşmış , gazete ve kitap
fiyatları düşmüş okuyucu kitlesi
artmış dolayısıyla bilinçli, şuurlu
bir kamuoyu oluşmuştur
Entelektüeller toplumlarını
çağdışı bulunca çevrelerine yeni
teklifler sunar ve kurulu düzen
bir an önce değiştirilmelidir
sloganını çevrelerinde yayarlar
Kitabın başında entelektüel
kelimesini inceleyen yazar daha
sonraki bölümde intelijansiya
kelimesini ve Rusya ’daki aydın
kitlesini inceler Yazar
intelijansiya belli bir dönemde
yaşayan , ortak eğilimleri, ortak
davranışları olan sosyal bir
tabaka veya sınıftır Avrupa’da
entelektüeller sosyal bir tabaka
değildir her tabakadan kopup
gelen insanlardır ama Rusya’da
intelijansiya zümresi eleştirel ve
isyankar olduğu için terkedilmiş
ve yalnız kalmıştır bu yüzden
kendini ayrı bir sınıf olarak
görür diyor Cemil meriç daha
sonra popülizmin kurucusu
Herzen ’in hayatını anlatır ve onu
hem milliyetçi hem de
kozmopolit olan, dehasıyla
çağımızın büyük Rus yazarları
arasında benzeri olmayan bir
kalem olarak tanıtır Yazar 60
nesli diye tanıttığı dönemin
kutup yıldızları dediği
Dobroliubov, Pisarev ve
çerniçevski ’yi
Anlatır Dobroliubov’u sert,
serkeş, hırçın bir zekâ;
Çerniçevski’yi bir çilekeş, bilgin
olmak için yaratılmış bir dahi;
Pisarev’i ise Çerniçevski’- den
sonra intelijansiyanın lideri, bir
şimşek pırıltısı ve şarkısını
tamam- lamadan göçüp gitmiş
biri olarak tanıtır
Mağaradakiler adını verdiği ikinci
bölümde ise ıslahat, ihtilal, inkılâp
ve bunların geldiği kökü
revülationu analiz etmiştir İhtilal:
bir devletin idare ve siyasetinde
ani ve şiddetli değişiklik olarak
tanımlayan yazar İngiltere için
1688 ihtilalini, İsveç için 1772
ihtilalini,
Fransa için 1789ihtilalini o
ülkeler için en büyük ihtilal
olarak değen- lendiriyor
Cumhuriyet döneminde ihtilal
kelimesinin yerine inkılâp
kelimesi kullanılmaya
başlanmıştır ancak aynı manayı
vermezler İhtilal
Bir şeyin esasından değişerek
yerine yepyenisinin
konulmasıdır ancak inkılâp bir
şeyin aslını muhafaza ederek
başka bir kalıba girmesidir Daha
sonra anarşiyi analiz eden yazar
‘Egemenlik hakkının sınırlanma-
dığı, görev ve yetkilerin kesin
olarak belirlenmediği, zıt
prensiplerin anayasaya meşru
sayıldığı ülkelerde iktidar yoktur
rekabet ve savaş vardır İktidar
bütün olarak bütün olarak halkın
temsilcilerine devredi-
lince anarşi sona erecektir’der
Liberalizmin ana temelleri ile
anarşiz - min hareket noktası
aynıdır ancak ardaki fark şudur;
liberalizm manda- ren devleti
reddeder jandarma devletten
yanadır ama anarşizme göre en
iyi devlet olmayan devlettir
Hürriyet kavramını inceleyen
yazar filozofların şairlerin
edebiyatçıların tanımlarına yer
vermiş onların tanımlarındaki
eksiklikleri aktarmış Hürriyet
çağdan çağa, ülkeden ülkeye,
insandan insana değişen bir
mefhumdur Hürriyet en kısa
tanımıyla kanunun izin verdiği
her işi yapmaktır Şiirden
düşünceye bölümünde yazar
Avrupa ve Asya’yı karşılaştırmış
Avrupa’nın kültürü kıyasa,
Asya’nın kültürü saza dayanır
Avrupa kültürün aracı akıl, Asya’
da coşkudur Akılın dili söz,
coşkunun dili musikidir Avrupa
zekânın vatanı, Asya gönlün
vatanıdır Zekânın dili nesir
gönlün dili ise şiirdir
Servet-i fünuna kadar nesir
ikinci kemandır Fikret’in olgun,
ustaca yontulmuş mısralarına
kıyasla Halit Ziya’nın nesri ne
kadar zavallı Nesir ancak 2
meşrutiyetten sonra nazmın
esaretinden kurtulmaya başlamış
Hamit ve Fikret’le şahlanmıştır
Her çağda tenkit sert tepkilere
yol açmış kimi yakılmış kimi taş
ocaklarına yollanmış ama
susturulabilmiş mi hayır Tenkitçi
korkmadan önyargısız, art
niyetsiz ve objektif olmazsa
sevilmez ve edebi bir eser ortaya
çıkaramaz Tenkitin ne zaman
başladığı tam olarak
bilinmemektedir Tenkitçinin
görevi iyi kitabı kötü kitaptan
ayırmaktır Fransız akademisi
kısmen bu amaçla kurulmuştur
Kitabın sonlarına doğru yazarın
1978 ilk baskısında yayınladığı
ama 1980 yılındaki ikinci
baskısında çıkardığı suçlu kim
bölümünde dilin yozlaşması
doğru mu değil mi; dili batıya
uyarlamaya çalışanlar mı suçlu
yoksa dilde ırkçılık yapanlar mı
sorusunun cevabını arıyor Dilde
ırkçılık yapmak çılgınlıktır diyen
yazar ön yargılı yaklaşıp sadece
batı dillerinden kelime almanın
ve Osmanlıcaya sırf İslam diye
karşı çıkmanın da mantıksızlık
olduğunu savunmaktadır Ve
yazar kitabın son bölümünde
hayatının kısa özetini yapıyor
Marksist, sosyalist ve Türkçülük
kavramlarını tam anlayıp
tanımlamadan
sahiplendiğini , hayattan
insanlardan uzaklaşıp kitaplarda
kendini bulduğunu anlatıp
kitabını noktalıyor
« Son Düzenleme: Ağustos 23, 2010, 01:43:39 ÖÖ Gönderen: KuCuK_gOkYuZu » Logged

Etiket:
  Sayfa: [1]  
  Bu Konuyu Gönder  
 
Gitmek istediğiniz yer:  


Tüm toplama bilgisayar fırsatları için tıklayın !


Yıllık Planlar 1.Sınıf 2.Sınıf 3.Sınıf 4.Sınıf 5.Sınıf 6.Sınıf 7.Sınıf 8.Sınıf
2009-2010 Yıllık Planlar 1.Sınıf 2.Sınıf 3.Sınıf 4.Sınıf 5.Sınıf 6.Sınıf 7.Sınıf 8.Sınıf
Zümre Toplantıları 1.Sınıf 2.Sınıf 3.Sınıf 4.Sınıf 5.Sınıf 6.Sınıf 7.Sınıf 8.Sınıf
Belirli Günler ve Haftalar Birleşmiş Milletler Günü Kızılay Haftası 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı Dünya Tasarruf Günü
Yazılı Soruları
1. Yazılı Soruları

Edubilim olarak 2009-2010 Eğitim ve Öğretim Yılında da eğitimle ilgili , bilgi , belge ve dosyalarla tüm öğrenci ve öğretmenlerin yanındayız...
Tüm hakları sakllıdır. Edubilim 2007-2009. Bu sitede bulunan bilgi , belge ve dökümanların izin alınmadan veya kaynak gösterilmeden kullanılması yasaktır. İletişim Adresi: edubilim@gmail.com

Edubilim I Urllist I Etiketler I Rss I Google Etiketleri I Site Haritası I Site Map I Reklam
Edu Sohbet -Webmaster -Edubilim2 -Oyunpiyatforum-- Web Stats

MySQL ile Güçlendirildi PHP ile Güçlendirildi Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC

XHTML 1.0 Geçerli! CSS Geçerli!
Çok kısa bir süre sonra sitemize
yalnızca davetiye ile üye olunabilecek...
 Hem davetiye hakkı kazanmak için hem de sitemizdeki dosyaları indirebilmek için lütfen üye olun...
Üyelik tamamen ücretsizdir, üye olmak için tıklayın